۲۷ دی ۱۳۹۶ - ۲۳:۵۵
کد خبر: ۵۵۱۴۵۸
آیت الله مصباح یزدی:

اسلامی بودن نظام امری تشریفاتی نیست | دستورات اسلام باید در همه شئون زندگی اجرایی شود

آیت الله مصباح با تأکید بر این که اسلامی بودن انقلاب تشریفاتی نیست، گفت: هزاران جان پاک در راه انقلاب اسلامی فدا شده و اجرای اسلام در همه شئون زندگی باید در دستور کار باشد.
آیت الله مصباح یزدی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله محمدتقی مصباح یزدی رییس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) امشب در جلسه درس اخلاق که در دفتر رهبر معظم انقلاب در قم برگزار شد، با اشاره به ارتباط اخلاق با دین گفت: اگر گرفته شود هیچ ارزش اخلاقی بدون دین و دینداری امکان ندارد درست نیست چون ممکن است فردی بر اساس تجربه به این برسد که دروغگویی نادرست یا کاری درست است اما برخی ارزش ها بدون دین اصلا تحقق پیدا نمی کند.

وی افزود: عالی ترین مراتب ارزش های اخلاقی را بدون دین و خدا نمی توان پیدا کرد، یکی از صفات خوب اخلاقی قدردانی و تشکر از خالق و منعم است و این صفت خوب بدون اعتقاد به خداوند امکان ندارد، از این رو بدون اعتقاد به دین و خدا نمی توان به مراتب عالی اخلاقی رسید.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان این که دین تنها نماز و روزه نیست، اظهار داشت: اخلاق حسنه از مصادیق دین داری است، اخلاق حسنه باید در زندگی انسان جاری باشد و قلمرو دین تمام هستی انسان را در بر می گرد.

وی ادامه داد: چیزی نداریم که دین درباره آن دستوری نداشته باشد چرا که دین در نماز خلاصه نمی شود بلکه راستگویی و خوش اخلاقی نیز دین محسوب می شود، نمی توان اخلاق و دین را دو مقوله کاملا متفاوت از یکدیگر دانست.

آیت الله مصباح یزدی با بیان این که انسان باید مسیری را طی کند که به سعادت ابدی برسد، ابراز داشت: سعادت ابدی انسان در گرو اجرای احکام الهی است، اخلاق نیز جزئی از دین است، نمی توان دین کاملی داشت که در آن اخلاق وجود نداشته باشد.

وی عنوان کرد: قوام فعل اخلاقی به نیت است و مصداق ارزش اخلاقی می شود، بسیاری از اشتباهاتی که در مردم درباره ارزشیابی، لزوم و ضرورت دین و ارزش اخلاقی انجام می دهند برای این است که مسائل ابتدایی حل نشده است تا این که گاهی کار به جاهای باریک می رسد.

استاد برجسته حوزه علمیه قم در بخش دیگری از سخنان خود با تأکید بر اجرای دستورات اسلامی در همه شئون زندگی خاطرنشان کرد: زمانی به یکی از وزرای سابق گفته بودند که در وزارت ارشاد اسلامی چه کاری برای اسلام انجام داده اید؟، او پاسخ داد که اسلام پسوند تشریفاتی است که بعد از انقلاب به نهادها و دستگاه ها اضافه شده و ادامه داد که کار ما مدیریت کشور است و کاری به دین نداریم.

وی اضافه کرد: این سخنان در حالی است که جوهر انقلاب ایران را اسلامی بودن تشکیل داده است و این انقلاب ماهیت متفاوتی نسبت به نظام های دیگر دارد، مردم در این مسیر جان دادند و تمام هستی خود را فدا کردند؛ قید اسلامی در نهادها تشریفاتی نیست بلکه باید اسلام را اجرایی کرد.

آیت الله مصباح یزدی با تأکید بر این که اسلامی بودن انقلاب تشریفاتی نیست و با بیان این که هزاران جان پاک در راه انقلاب اسلامی فدا شده است، گفت: یکی از مسؤولان می گفت که ولایت فقیه را قبول داریم چون در قانون اساسی آمده است و اصل را قانون قرار داده نه این که دین و فرمایشات خدا و اهل بیت(ع) را اصل قرار دهد.

وی افزود: حضرت امام فرمود ولایت فقیه شعاعی از ولایت الله است و از سوی مردم قرار داده نشده که برخی تصور کنند که می توان آن را برداشت، نباید مفاهیم را خلط کرد باید به صورت جدی  مفاهیم را مورد بررسی قرار داد که آیا قبول داریم یا خیر؟ اگر قبول داریم باید پایبند باشیم نه این که هر روز حرفی بزنند و اختلافی ایجاد شود./1323/پ۲۰۲/ق

ارسال نظرات